Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.04.2023 04:00 - ТРИЕДИНЕН БОГ
Автор: monbon245 Категория: Други   
Прочетен: 1572 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 ТРИЕДИНЕН БОГ

Днес искам да спра вашето внимение на глава 5 от Първото послание на Йоан, стих 7-ми. В стария превод на Библията от 1874 г. този стих гласи: „Защото трима са, които свидетелстват на небесата: ОТЕЦ, СЛОВО и ДУХ СВЯТИЙ. И тези тримата са едно.” Нашият Триединен Бог – една велика тема, един дълбок предмет, нещо, което ние не разбираме. Една велика тайна,  която ние нямаме това даровение да разгадаем. Един Бог, но в три лица: Бог-Отец, Бог-Син и Бог-Святият Дух.

Вярно е, че Бог е един; вярно е, чеТой е в три лица. Как е възможно това? Това ние не можем нито да разберем, нито да изкажем. И така, драги братя и сестри, слушате една проповед по тема, която и аз не разбиравм. Ще чуете проповед за нещо, което ние не знаем, но все пак вярваме в него. Ние вярваме в това, защото обичаме Онзи, Когото не разбираме. Представете си един баща, който е професор. Той има дете на 5 години. Разбира ли детето лекциите, които баща му изнася в университета пред студентите? Ами студентите едвам могат да разберат неговите мисли, та камо ли едно дете? И все пак бащата е баща на детето и детето е син на баща си. Така и ние сме Божии чада, при все че не можем да разберем нашия небесен Баща. Ако бихме Го разбрали, ние бихме били като Него. Ако бихме Го схванали, ние всички бихме били богове. Не можем да Го разберем.

Един Бог, казва един приятел, но Той се проявява, Той се разкрива пред нас по ТРИ главни, различни НАЧИНА.

Откъде се е появила тази мисъл сред Божиите чада, откъде произтича тази вяра в един Триединен Бог? Откъде? Още в началото на Божието Слово се казва: „В началото Бог създаде небето и земята.” (Бог-Отец) След това: „Божият Дух се носеше върху бездната.” (Бог-Дух) „И рече Бог (Словото – Господ Исус Христос): Да бъде светлина. И стана светлина.” По-нататък четем: „И рече Бог: Да направим човек по НАШИЯ образ.” Имаме съвещание сред Святата Троица: „Да направим” човека по Нашия образ” – не по „Моя”, а по „Нашия”.

Това нещо е много важно, драги братя и сестри. НАШИЯ образ, т.е. в човека има вложено нещо от Бог-Отец, Бог-Син и Бог-Святият Дух. „Нашия!” – пълнота! В малък обем, в миниатюрна форма, но от всичко по малко. От всекиго по нещо. И това нещо от всекиго е с тенденция не да бъде замразено в своята миниатюрна форма, но да расте, да се умножава. Докъде? Аз все мисля докъде, но не смея да ви кажа. Помислете си вие докъде.

Когато Господ Исус изпрати Своите ученици, Той им каза: „Идете по целия свят и кръщавайте народите!” Велика цел! Народите! Как? В името на Отец, в името на Сина, в името на Святият Дух. И когато апостол Павел завършва Второто си послание към коринтяните, той казва: „Благодатта на Господ Исус Христос, любовта на Бог и общението на Святият Дух да бъдат с всички вас.”

Драги братя и сестри, не са ли достатъчни тези библейски доказателства, които ни говорят, че Бог е един, но се явява в три лица? Тази свещена Божия Троица, тази чудесна, непонятна за нас Божия пълнота, е извор на непрестанно, благотворно, плодоносно разсъждение за всички онези, които обичат да се вглъбяват във вечните въпроси, които искат да се занимават с най-чисти и най-възвишени предмети. Именно тези предмети са, които изтласкват от вашите сърца лошите, низките, калните мисли и представи, и които ни правят да ожидаме нещо по-добро. Ние сме родени да се издигаме нагоре. Човешкият дух прилича на самолет, който се издига във висините, но когато в двигателя има някакъв дефект, самолетът може да падне някъде в калта или да потъне в бездните на океана. Грехът е този дефект в човешкият духовен мотор. И затова, ако има враг за мен, за теб, това е грехът. Той няма достъп до всички, а само до онези, които му отварят портите на своите сърца.

За да имаме известна, непълна представа за Святата Троица, ние си служим с аналогии. Аналогията е картинна представа за нещо, което не можем даа разберем. Вземете слънцето. То има форма. То излъчва светлина и топлина. Светлината не е форма, топлината също, но всички тези заедно – формата, светлината и топлината образуват Слънцето. Така и Бог ни се разкрива в една тройна форма. Или да вземем за пример цветята. Цветето има своя форма, багра, аромат. Тези три неща са свойствени за едно и също цвете. Мартин Лутер дава пример с дървото. То има корен, ствол, клони, но всичко това е неразделна част от едно и също растение. Или да вземем водата. Тя се разкрива в три агрегатни състояния: течно, твърдо (лед) и газообразно (пара) състояние, но е все една и съща вода.

Драги братя и сестри, така ние се стараем да се обясним неща, които не можем да разберем. Стараем се да проникнем донякъде в същността на естеството на нашия велик Триединен Бог.

Бог Отец, Творецът, Създателят на всичко видимо и невидимо. След като се съвещава с останалите две лица, създаде човека, но най-напред Той приготви Земята за него. Направи една хубава градина и ако човекът не беше съгрешил, целият свят, вярвам аз, щеше да се превърне в една райска градина. Но грехът дойде и превърна градината в пустиня. Бог е, Който обича човека и изпрати Своя Син, Който изпълни Божия план за нашето спасение. Когато Му предстоеше изпитанието на кръста, Христос коленичи в Гетсиманската градина. Там капките пот по лицето на Исус Христос се превърнаха в капки кръв. Той се молеше да Го отмине тази горчива чаша – Голготският кръст. Каква беше Божията воля? Ние видяхме – Голгота. „Да бъде Твоята воля” значи: „Аз искам да изпълня Твоята воля, да пострадам за човеците.”

Господ Исус е Онзи, върху Когото се стовари наказанието за моя и твоя грях. Върху Него се стовари наказанието. Затова Той е Изкупител. Затова Той е Спасител, защото плати със страданията Си за моето и твоето спасение. Бог-Син!

А Святият Дух? Дух на освещение, Дух на общение. Когато ние общуваме по между си, когато имаме хармония в нашите човешки взаимоотношения, това е защото, Святият Дух действа между нас. И ние ожидаме това общение. Гладуваме да бъдем заедно, защото Святият Дух ни свързва по един чудесен начин. Той е Онзи, Който дава сила за свидетелство; Той ни дава готовност и да страдаме заради това свидетелство, понеже Той ни придружава, и в скърби Той ни утешава.

Да се върнем към Исус Христос – Божият Син. Когато беше на земята, Той не беше полубог-получовек, както някои може би си мислят. Не! И на земята Той беше Бог! И на земята Той беше равен с Бог-Отец. Исус казва: „Аз и Отец сме едно.” Едно. Равен с Бог-Отец. Той не престана да бъде Бог когато беше тук на земята, затова за нас, земните жители, Той е истинското откровение за Бог.

А за Святият Дух казваме, че Той работи за Бог. Той действа дълбоко в сърцата ни. Той е действащ, активен, работещ Бог. Ръководи църквата. Чрез Него Бог е още на земята. Чрез Него съществува църквата и Той действа във всяко Божие дете, искайки да направи от нашите тела Свои храмове. От нашите сърца – Свои престоли. „Не знаете ли, че вашите тела са храм на Святият Дух?” – казва апостолът. И това съзнаване, тази увереност е в състояние да ни запази от всеки грях. Моето тяло е храм на Святият дух. Аз не бива да го предавам на разврат. Моите мисли са действие, следствие на Святият Дух и аз не бива да имам нечисти мисли. Ще затворя вратата, откъдето нахлуват нечистите мисли в съзнанито ми и ще отворя портата, откъдето ме облъхват чистите мисли на светлината на Святият Дух.

Бог е любов! Бог е любов! Към кого любовта се разкрива по най-съвършен начин? Само към същество, което е равно. Човек може да обича същества, които са под него, но съвършената любов се явява между равни, равностойни, равнозначни същества. Затова ние казваме: Истинската, най-съвършената, най-пълната любов съществува в нашия Триединен Бог между Бог-Отец, Бог-Син и Бог-Святият Дух.

Драги братя и сестри, тези истини, които така можахме да нахвърляме една след друга, ние разбираме, че ... не ги разбираме. И все пак с наслада се занимаваме с това нещо. Августин Блажени, който живял в 5-ти век след Христа, се занимавал с въпроса как е възможно Бог да бъде един в три лица, едновременно един и троен Бог. Когато се разхождал по брега на Средиземно море, недалеч от град Рим, видял едно дете да копае пясъка край морето с лопатка. До него имало малка кофичка. „Какво искаш да направиш, мило дете?” – запитал Августин Блажени. „Знаеш ли какво? Аз правя място за морето, ще го взема в моята кофичка е ще го прехвърля в моята дупка.” Той погалил детето по главичката и казал: „Добре, добре, мило дете, продължавай да работиш.” И когато отминал, усмихвайки се на детската наивност, изведнъж си казал: „Ами какво друго правя аз, като искам в моя малък ум да поместя съществото на великият Бог?”

Още един пример искам да ви кажа: Моят баща беше библейски книжар. У дома винаги имаше много Библии и Евангелия. Той ги продаваше по улиците, по казармите. Лятно време прекарваше във Варна, като винаги продаваше много Библии и Евангелия на курортистите. Тогава нощуваше в църквата на една пейка и оттам отиваше из града, и понеже знаеше да свири на хармониум, придружаваше богослуженията, като свиреше на него. Известно време той се занимаваше с нашия въпрос: „Как е възможно един Бог в три лица? Три Бога ли са това или един Бог?” Едно от двете трябва да е. И така, известно баща ми все си мислеше и се молеше: „Боже, как да разберем това?”  „Една сутрин” – каза моят баща – „се събудих при разсъмване и видях тавана на църквата отворен и чак до небето се издига един огромен пламък като кълбо. Изведнъж този пламък се раздели на три и пак се съедини в едно. И аз разбрах. Бог отговори на молитвата ми. Един Бог в три лица. Паднах на колене и започнах да плача: „Господи, кой съм аз, че ми откриваш такава велика истина!” Не можах повече да заспя. Облякох се, излязох и почнах пак да разнасям Божието Слово, но сълзите ми непрестанно течаха.” От умиление и благодарност той отива в гостилницата на нашият стар брат Наско Караатанасов. Сяда баща ми плачейки, а брат Караатанасов го пита: „Брат Попов, какво става с тебе, защо плачеш? Преживяваш ли нещо?” „Да.” „И какво?” „Моля ти се, недей ме пита. Няма да разбереш.” „Как няма да те разбера, ние сме братя, ще те разбера!” „Е, добре – ВИДЯХ БОГА!” – казал баща ми. И съответно брата си помисли, че баща ми не е в ред. „Нали ти казах, че няма да ме разбереш. Съжалявам, че ти казах.”

Един Бог в три лица. Тази велика тайна, драги братя и сестри, , тази велика тайна, ние я знаем, не защото трябва да я разберем, а защото трябва да й се удивляваме, да й се прекланяме, защото трябва да й вярваме. Ние заставаме пред Бог с едно удивление и още по-голямо смирение.

 И така, ние вярваме в един Бог в три лица – Бог-Творецът на света, Който създаде света и го поддържа.

Ние вярваме в Бог-Син – Изкупителят, Спасителят от грях и зло.

Ние вярваме в Святият Дух, Който ни освещава и Който въплъщава в нас пълната Свята Троица със Своето присъствие.

И ние имаме нещо, и ти, и аз, от тази Свята Троица в себе си. От Бог-Отец имаме желанието да творим, да създаваме нещо, да правим нещо, което може би никой друг до сега не е извършил. Да творим, да създаваме. Има едно есе от руският писател Максим Горки. Много е хубаво. Кое удовлетворява човека най-добре? Кое създава в човешката душа пълно удовлетворение? Не удоволствията, не яденето, не пиенето, не славата, а творчеството. Когато твориш, когато създаваш. Защо? Аз бих запитал атеиста Максим Горки. Той не го казва, но аз ще му помогна. Защото ние имаме в себе си начатки от Бога - Създател, Бога -Творец. Той е поставил в нас това желание да имаме най-голяма радост, когато творим и създаваме.

От Спасителят Исус Христос какво имаме в себе си? Желание да действаме за спасението и на другите човеци. Да поднасяме Божията любов и на човеци, които не са я вкусили, които не са я разбрали, и на човеци, които стоят далече от Бога.

А от Святият Дух какво имаме тогава? От Него имаме Божието присъствие в нас. Желание да работим за Бога, да дадем нещо от себе си за Бога, да живеем един чист живот за Бога. „А когато дойде Онзи, Духът на Истината, ще ви упътва към всяка истина ... Той Мене ще прослави, като свидетелства за Мене! Но и вие свидетелствайте за Мене!” (Йоан 16:13) От Святият Дух ние имаме стремежа да ходим в светлината и да бъдем светлина на света.

Какво знаем за Святата Троица? В Лука 10:22 Христос казва: „Всичко Ми е предадено от Отца Ми; и освен Отец никой не знае Кой е Синът; и никой не знае Кой е Отец освен Синът и Оня, комуто Синът би благоволил да Го открие.”

И ОЩЕ ЕДИН ПЪТ: Какво имаме от Бога в нас? Най-великото чувство – любовта! В своето Първо послание апостол Йоан ни призовава: „Възлюбени, да любим един другиго, защото любовта е от Бога; и всеки, който люби, е роден от Бога и познава Бога.” Амин

Пастор Симеон Попов




Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: monbon245
Категория: Други
Прочетен: 1640108
Постинги: 2637
Коментари: 24
Гласове: 1749
Календар
«  Октомври, 2024  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031