Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.10.2019 20:34 - ЖЕНАТА В СВЕТЛИНАТА НА БИБЛИЯТА
Автор: monbon245 Категория: Други   
Прочетен: 344 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Автор: Цвете Куличева

МЯСТОТО НА ЖЕНАТА В СТАРИЯ ЗАВЕТ

В Стария завет жените бяха включени в закона. В него имаше много места, отнасящи се за жените.

Още когато Бог даде чрез Моисей закона, той го направи достояние на целия народ, затова го четеше пред всички. Не само пред мъжете, но и пред жените и децата.

Когато евреите влязоха в Обетованата земя след 40 години скитане в пустинята, Исус Навин искаше да просвети израилтяните. Всички евреи - мъже, жени и деца, а и чужденците, които тръгнаха с тях, трябваше да познават Божия закон, за да живеят в страх от Бога. Затова веднага щом влязоха в Обетованата земя, Исус Навин издигна олтар на Господа, направи един препис на Моисеевият закон и събра не само мъжете, но и целия народ, за да им прочете закона: „Нямаше дума, която Исус не прочете пред всички събрани израилтяни,  с жените, децата и чужденците, които живееха между тях.“ (Исус Навин 8:35). Жените в Стария завет не бяха изключени. Те вземаха участие в публичните богослужения.

След връщане от Вавилонския плен, след изграждане на стените на Ерусалим: „Тогава всичките люде се събраха като един човек на площада, който бе пред портата на водата; и рекоха на книжника Ездра да донесе книгата на Моисеевия закон, който Господ бе заповядал на Израиля. И тъй, на първия ден, от седмия месец, свещеник Ездра донесе закона пред събранието от мъже и жени и от всички, които, слушайки, можеха да разбират.  И на площада, който бе пред портата на водата, той чете от него, от зори до пладне, пред мъжете и жените и ония, които можеха да разбират; и вниманието на всичките люде беше в книгата на закона.“ (Неемия 8:1-3). Виждаме, че жените харавно с мъжете слушат и се поучават от Божия закон.

Две книги в Библията носят имена на жени - книгата Рут и книгата Естир. А целият Стар завет е изпълнен с образи на жени, които не само имаха голяма стойност в Божиите очи, но Бог ги използваше за благословение на домовете им, на църквата, на обществото и на народа.


Апостол Петър дава за пример светите жени от древността, тяхната вяра и упование в Бога, което ги правеше скромни и покорни на Божиите наредби, като конкретно визира Сара.

- Сара наистина е пример за послушание и покорност, но само на Авраам ли? Заедно с Авраам тя напусна Ур Халдейски - един модерен, уреден град, с водопровод и канализация, с уредени домове на 2 етажа, с удобни кухни. Тя загърби удобствата на своя дом и заедно с Авраам стана номад. Заживяха в шатри и покорно се скитаха из непознати места, в които много пъти нямаше дори вода и Авраам трябваше сам да изкопава кладенци. Сара не роптае, тя е покорна, но само на Авраам ли? - Тя бе покорна на Бога, на Неговия призив да напуснат Ур Халдейски. Покорството й на Бога я кара драговолно да се покорява на Божията наредба (1 Птрово 3:5,6).
Интересно е, че веднъж Бог каза на Авраам: „...  относно всичко, което ти рече Сара, послушай думите й ...“ (Битие 21:12). Всяка жена би се поласкала, ако Бог каже на съпруга й: „Послушай, направи това, което тя ти казва.“

- Ребека е пример за жена, която също като Сара остави дом, родители, семейство и роднини и отиде в далечна непозната страна, за да се омъжи за човек, когото не само не познаваше, но дори не бе виждала. Защо? Поради каква причина? - Ребека бе покорна на Божията воля. Заедно с родителите си тя разбра, „че от Господа стана това“ (Битие 24:50).
И Господ я благослови. Тя роди Яков. Тя стана майка на човека, който се бори с Бога, на когото Бог даде името Израил. Име, което векове до днес носи един народ и една държава. Бог я използва като я направи майка на патриарха, който бе родоначалник на 12-те израилеви племена  в едно, от които се роди Исус Христос.

- Мариам, сестрата на Моисей, още като малко момиче имаше смелостта да препоръча на фараоновата дъщеря да вземе за дойка майката на малкото бебе Моисей, което тя намери в кошче в реката.
После я виждаме на спасителния бряг, след като по чудо евреите бяха преминали Червено море. Тя организира жените да изразят своята благодарност на Бога за това, че ги спаси, като преминаха по сухо море, а след това се издави цялата армия на фараона.
В Божието слово Мариам е наречена „пророчица“ (Изход 15:20). Защо? - Пророк е човек, който възвестява Божиите истини, който прогласява Божието слово.
Бог казва, че е извел евреите от робство, като им е изпратил Моисей, Аарон и наравно с тях поставя и името на Мариам (Михей 6:4).

В пустинята жените имаха много важно служение. Трябваше да се направи скинията. Това е Божието светилище, мястото, в което обитаваше Бог. Ние бихме я нарекли „подвижната църква“.

Моисей призова всеки доброволно, с каквото може,  да вземе участие. Жените, наравно с мъжете, взеха активно участие. Те дадоха своите накити: „Дойдоха, мъже и жени, които имаха сърдечно разположение, и принесоха гривни, обеци, пръстени, мъниста и всякакви златни неща, - както и всички, които принесоха какъв да бил златен принос Господу.“ (Изход 35:22). Те дадоха и скъпи тъкани: „... синьо, мораво, червено, висон, козина, червенобоядисани овчи кожи и язовски кожи, принесоха ги.“ (Изход 35:23).

Тези безименни жени работеха и с ръцете си: „Тоже и всяка жена, която имаше мъдро сърце, предеше с ръцете си и принасяше напреденото - синьото, моравото, червеното и висона. Всичките жени, чието сърце ги пробуждаше и, които умееха, предяха козината.“ (Изход 35:25-26).

Наравно с мъжете, жените взеха участие и в останалата, неспецифична женска работа: „ Израилтяните принесоха доброволен принос Господу, всеки мъж и жена, които имаха сърдечно разположение да принесат за каква да било работа, която Господ чрез Моисея заповяда да се направи.“ (Изход 35:29). Бог ценеше техния труд и жертва, затова ги нарича жени „с мъдро сърце“, „благоразположени“ и „сърдечно разположени“.

Народът на Израил бе затънал в грях. Дори служението в храма бе осквернено от Илиевите синове, които бяха свещеници там. В резултат на това Господ се бе оттеглил от Израил и „Слово Господне бе рядкост и нямаше явно видение“ (1 Царе 3:1).  В това време Израил имаше нужда от истински духовен човек, напълно послушен и посветен на Бога!

- Анна беше този човек! Тя застана в молитва пред Бога, за да изпроси от Него рожба, която обеща да посвети Нему. Бог използва чистотата и посевщението на Анна, като я дари със Самуил, който бе напълно послушен на Бога пророк, съдия, народен водач и свещеник. Със своята усърдна вяра и молитви Анна чрез Самуил допринесе на цялата нация за възстановяване на връзката й с Бога.

- Девора бе жена, която Бог удостои с честта да бъде съдия, пропочица, пълководец и поет. Тя бе надарена от Бога и използва всичко за благословение на Божия народ и за Божия слава (Съдии 2, 5 глава). На това място се описва подвигът и на една жена, която винаги е била в сянката на ярката Девора.

- Яил, това беше тази жена, която прояви мъдрост, родолюбие и голяма храброст като личност. С кол тя уби Сисара, командващият ханаанската войска на цар Явин.

- Авигея - Словото я нарича „благоразумна и красива“. Тя наистина прояви голямо благоразумие в момент, когато над дома й бе надвиснала страшна опастност. Тя спаси не само дома си от унищожение, но със своята мъдрост предпази от грях разяреният Давид. Той изрази своята благодарност така: „и благословен съвета ти; и благословена ти, която ме въздържа днес от кръвопролитие и от самоотмъщаване с ръката ми. Защото действително, заклевам се в живота на Господа Израилевия Бог, Който ме въздържа да не ти сторя зло, ако не беше побързала да дойдеш да ме посрещнеш, то до утрешната зора нямаше да остане на Навала нито едно мъжко.“ (1 Царе 25:33-34).

Малкото момиченце, пленничка в дома на прокажения Нееман, е пример за всяка от нас. Тя нямаше нищо, беше робиня в чужда страна, слугиня, на която никой не обръщаше внимание. Но тя имаше най-важното нещо - своята вяра в Бога. Тази вяра изпълваше сърцето й с любов,затова, когато видя прокажения си господар, тя не прояви омраза, а искаше да му помогне.

Това малко момиченце имаше куража да свидетелства за своя Бог на прокажения сирийски военачалник Нееман. В резултат на нейното свидетелство Нееман се излекува от проказата, но по-важното бе, че той повярва в живия Бог! Чрез свидетелството на това малко слугинче Бог се прослави в сирийския палат.

Във 2 Царе 20:14-22 ни се описва заслугата на една мъдра и храбра жена. Божието Слово я нарича „благоразумна“. Савей е изменил на цар Давид, поради което царските войски го преследват. Той се укрива в един голям, укрепен град - Авел-Вет-Мааха. Давидовите войски обсаждат града и стенобойните им машини удрят стените на града, за да ги разрушат. Никой от мъжете на града не предприема нищо. Тогава една мъдра жена, чието име не се споменава, се явява като представител на града и започва преговори с военачаалника Йоав. Тя му казва, че жителите му са мирни хора и верни поданици на царя. Нека се разберат, защо трябва да бъде съсипан един голям израилев град, който е част от Господното наследство. И така се стига до споразумение да бъде предаден само виновният Савей.
С мъдростта си тази жена убеждава съгражданите си да обезглавят Савей. С това тя спасява не само жителите, а и самият град от разрушение.

По време на цар Йосия, като правеха ремонт на храма, откриха Божия закон.Когато цар Йосия чу думите на закона, раздра дрехите си, защото разбра колко много са се отдалечили от него. Тогава той заповяда на свещеник Хелкия, на Ахикам ... на секретаря Сафан да се допитат до Господа. А те тоидоха при пророчицата Олда, макар че по това време Еремия и Софония бяха Господни пророци.

Виждаме, че жените в Стария завет не са били отхвърляни и пренебрегвани. Те не само бяха свободни Авраамови дъщери, но Бог ги даряваше с духовни дарби, с които служеха на църквата и на народа си. Затова в Евреи 11 глава - този пантеон от герои на вярата, редом с мъжете се намират и жените (Евреи 11:23, 31, 35).

В Притчи 31:10-311 ни е описан образът на добродетелната жена, на жената, която се бои от Господа; на жената, която крепи и вещо управлява своя дом; на жената, която неуморно се труди и се грижи за благополучието на своя дом. Освен че работи с ръцете си, тя търгува със стоки, купува имоти.
На днешния език бихме казали, че е добър мениджър. Тя има добро сърце и се грижи за нуждаещите се и за бедните. Грижи се за домашните си. Мъдра е и издига авторитета на мъжа си. Тя е красива, естетка е, но е скромна - „Сила и достолепие  са облеклото й“ (Притчи 31:25).
Това е една способна жена, надарена с дарби и умения, но тя е свободна жена, която неограничено използва своите възможности. За всичко това тя е високо ценена не само от децата и съпруга си (28 и 29 стих), но е и уважавана от обществото на първенците (31 стих). Виждаме каква власт, свобода и възможности са й дадени.

Този образ няма нищо общо с погрешната представа, която някои имат и твърдят за жената, за нейното положение и роля в Стария Завет. В него жените не са били пренебрегвани от Бога. Той ги е ценял като личности, като част от избраният Божий народ, затова те присъстват навсякъде, във всички публични изяви на Израил.

Те са ценени и уважавани като майки. Били са опора, стожери в семейството, но Бог им е давал и служение, като ги е използвал в църквата и обществото. Те са допринасяли за народа си. Не само Девора и Яил, но и царица Естир е много добър пример за саможертва. Бог й помогна тя да използва своето високо обществено положение на царица, за да спаси народа си, но и да издигне авторитета на евреите дотолкова, че други народи да се страхуват от тях. Тя помогна името на живия Бог да се прослаави по цялото голямо царство на Асуир.

(следва)  



Гласувай:
0


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: monbon245
Категория: Други
Прочетен: 1446336
Постинги: 2442
Коментари: 24
Гласове: 1695
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031